tirsdag den 19. maj 2015

Beomaster 5000, Beomaster 5500, Beomaster 6500, Beomaster 7000

Nu er det forår, og der er ikke så meget tid til at lave radioer. Det meste af tiden bruges i haven, men jeg laver lidt på regnvejrsdage.

Men jeg har fundet nogle af mine gamle billeder fra gamle reparationer.

Beomaster 5000 er en af mine ynglings radioer fra B&O. Og jeg bruger den til dagligt. Den er pæn, den er fjernbetjent og den bruger stadig transistorer og ikke en integreret kreds i udgangen.

En typisk fejl på Beomaster 5000 er ledningerne til front klappen, der kan vippes ned, De går løs med tiden, men kan nemt loddes på igen.

Når der sker, så er det ikke alle knapperne der virker.

Man skal passe på når man lodder på printet. Banerne vil gerne løsne sig, og det er lidt pinligt når det sker (se gul firkant).


Computeren sidder indkapslet på sit eget print. Man skal passe på statisk elektrisitet, når man arbejder med den. Der er 2 typiske fejl på computer printet.
1. Den elektrolyt der indgår i reset kredsløbet er defekt. Så kan radioen typisk ikke tænde.
2. Radioen kan ikke huske stationer. Så skal batteriet skiftes.


En anden typisk fejl er defekte potentiometre til justering af tomgangstrømmen. Så vil radioen slukke umiddelbart efter at den har tændt. Man kan gerne blot motionere dem lidt, men den rigtig løsning er at skifte dem.

Jeg havde den Beomaster 5500 med en sjov fejl. Den spillede fint, men blev mere varm end normalt. Det var en mærkelig fejl. Der var noget støj med en frekvens på omkring 250 KHz. Hvis jeg koblede for-forstærkeren fra udgangsforstærkeren, så forsvandt støjen. Så problemet var ikke i udgangsforstærkeren. Det så ud til at den kom fra spændingsforsyningen, men jeg kunne ikke forstå, hvordan det blev blandet med signalet.  

Så fandt jeg dette på nettet: http://notebook.beocentral.com/beomaster-5500-3/
The power amplifier of this receiver was overheating badly so the bias current was checked and found to be greatly in excess of its correct value on both channels. Disconnecting 3P22 returned the conditions in the output stage to normal and it was soon found that the output of the pre-amplifier contained a large amount of high frequency noise. This was coming in through the -12V supply, adding a 100nF 63V capacitor across the B-E junction of 2TR8 (BC557B) in the -12V regulator circuit provided a complete cure.

Og det løste problemet. Jeg kunne ikke længere måle støj med oscilloskopet, og radioen blev ikke længere varm.

Så jeg har endnu ikke måttet opgive en af disse radioer.


2 kommentarer:

  1. Hej Jesper

    Jeg har lige fået en Beomaster 5000. Ikke alle knapperne virker. Men hvordan afmonterer man dog panelet med knapperne ?

    Med venlig hilsen
    Karsten

    SvarSlet
  2. Hej Karsten,

    jeg kan ikke huske at jeg har haft problemer med at lodde ledningerne på igen, men det er også ved at være længe siden.

    Har du service manualen?
    http://beomanuals.com/manuals/Beomaster/Beomaster%205000/

    Der er også gruppen "Bang & Olufsen Teknisk Forum" på facebook. Der er folk meget hjælpsomme.

    Med venlig hilsen
    Jesper

    SvarSlet